Antimobbestrategi - PIXI-udgave

Mål for strategien

Målet for antimobbestrategien på Langhøjskolen er først og fremmest at forebygge mobning. Hvis mobning alligevel forekommer, skal den stoppes. Det er vigtigt, at børnene oplever, at de voksne griber ind. Vi kommer dog kun mobning til livs, hvis skole og hjem samarbejder.

Definition af mobning og konflikter

På Langhøjskolen benyttes DCUMs definition af mobning:

Mobning er et socialt fænomen, som in- og ekskluderer gennem ekstreme marginaliseringsprocesser. Mobning opstår i en gruppe, når ekskluderende processer tager overhånd og glider af sporet. Mobbeprocesser markerer et fællesskab, hvor nogle anerkendes som værdige sociale identiteter, mens andre berøves denne anerkendelse og i stedet udstødes som værdige medlemmer af fællesskabet. Berøvelsen af værdighed sker gennem produktion af foragt, som eksempelvis nedvurdering, bagtalelse, usynlig, hån, latterliggørelse, fysisk forulempelse, ødelæggelse af ejendele, indbrud i og misbrug af sociale profiler, ekskluderende markeringer i digitale medier mv. Foragten kan også komme til udtryk ved at udelukke nogen fra samarbejdsprocesser, møder, sammenkomster og  faglige eller sociale aktiviteter”.

Forebyggende tiltag

Det er de voksnes ansvar at forebygge og stoppe mobning. Den bedste kur mod mobning er god trivsel i klassen. Derfor skal der på alle klassetrin og gennem hele skoleforløbet arbejdes med forebyggelse af mobning.

På Langhøjskolen arbejder vi således hele tiden med elevernes sociale relationer – også når der ikke er problemer.

Årgangsteamet aftaler fælles spilleregler for hele årgangen, og klasseteamet aftaler fælles spilleregler og sociale mål i klassen.

Forebyggelse af mobning er en integreret del af arbejdet med trivsel på alle klassetrin og forebyggelsesindsatsen påbegyndes fra 0. klasse. Ressourcecenteret støtter op om arbejdet med forebyggende indsatser og at støtte op om disse.

Skolens rolle og ansvar

Såvel forebyggelse af og handling i forhold til mobning er skolens ansvar. Der lægges en plan, og denne varetages af skolens medarbejdere. Skolens medarbejdere forpligter hinanden på, at ingen vender ryggen til, hvis mobning konstateres, og der handles hurtigt i tilfælde af mobning. Klassens team er fælles ansvarlige for at standse mobning i en klasse.

Forældrenes rolle og ansvar

Mobning er lettere at forebygge end at stoppe. Som forælder spiller du en vigtig rolle i at forebygge mobning i dit barns klasse. Din vigtigste rolle er at bakke op om skolens indsats. Når det gælder forebyggelse, er din vigtigste opgave at arbejde for et godt socialt liv i klassen i form af legeaftaler, sociale arrangementer for børn såvel som voksne, aftaler om fødselsdage og fester etc.

Som forælder spiller du en vigtig rolle som guide og rollemodel for dit barns sociale liv. Når du bakker op om børnenes sammenhold og fællesskaber og samtidig støtter dit barn i at vise omsorg og være modig og sige fra, når hun eller han er vidne til udelukkelse og drilleri, så gør du en forskel i forebyggelsen af mobning.

Foregribende tiltag

Såfremt mobning forekommer, skal der gribes hurtigt og konsekvent ind. Det kan være svært at vide, om ens barn bliver mobbet. De fleste børn føler, at det er flovt at blive mobbet, at de ikke bliver taget alvorligt, at de måske selv er skyld i, at de bliver mobbet, eller at de ikke vil sladre.

Derfor kommer de ikke altid selv frem med problemerne. Det er derfor vigtigt, at du lægger mærke til de signaler, dit barn sender. Det er klassens personales og ledelsens ansvar at sørge for at der handles hurtigt og konsekvent, hvis mobning opstår. Efter aftale med ledelsen er det i første omgang klassens lærere og evt. pædagog, der lægger en plan for løsning af problemet.

Denne kan se forskellig ud afhængig af situationen, men vil som regel indeholde følgende elementer:

• Når en elev, medarbejder eller forælder oplever, at et barn eller en børnegruppe udsættes for mobning, herunder digital mobning, kontaktes indledningsvis den/de relevante kontakt/klasselærere for med det samme at få afdækket og beskrevet situationen.
  • Den/de relevante kontakt/klasselærere henvender sig efterfølgende straks til skolens ledelse med henblik på at aftale følgende:
    • Hvilke midlertidige tiltag iværksættes med det samme for at standse mobningen og hvordan?
    • Hvordan, hvornår, og af hvem udarbejdes handlingsplanen for at beskrive og løse problemstillingen? Handlingsplanen skal være udarbejdet senest 10 arbejdsdage efter at den/de relevante kontakt/klasselærere blev kontaktet omkring problemstillingen.
    • Hvordan orienteres de berørte elever og forældre om situationen, de midlertidige foranstaltninger samt handlingsplanen?
  • Der udarbejdes en handlingsplan. Indsatserne skal altid rette sig mod at involvere følgende parter:
    • Alle de involverede elever og elevfællesskaberne omkring.
    • De involverede elevers forældre.
    • De professionelle medarbejdere omkring børnene.

Det overvejes i denne proces om og evt. hvordan følgende ressourcer kan bringes i spil:

• Skolens egne ressourcepersoner som AKT-vejledere
  • Kommunens SSP-medarbejdere
  • Skolens ledelse
  • Andre relevante ressourcepersoner i og uden for skolen

Handlingsplanen gennemføres og evalueres med henblik på at vurdere om den skal justeres og gennemføres igen, eller om problemstillingen er løst. I hele denne proces involveres elever og forældre i indsatserne og effekterne heraf. Handlingsplanen arkiveres i elevernes klasse log, som dokumentation og i tilfælde af klage.

Langhøjskolen skolebestyrelse har på møde i september 2017 godkendt denne strategi.